6 نکته برای ثبت آسمان های دراماتیک در عکاسی منظره
ثبت آسمان های دراماتیک در عکاسی منظره
اجازه ندهید “زمین” در عکاسی منظره شما را فریب دهد. یک عکس منظره عالی به اندازه زمین به آسمان بستگی دارد. به هر حال، آسمان خاکستری خسته کننده، عکس های مناظر خسته کننده را ایجاد می کند!
همانطور که گفته شد، ثبت یک آسمان دراماتیک در دوربین از آن چیزی که به نظر می رسد پیچیده تر است. وقتی آسمان روشن تر از زمین است، دوربین شما معمولاً آن را بیش از حد نوردهی می کند و آبی درخشان را به خاکستری یا سفید مبهم و غیر هیجان انگیز تبدیل می کند.
اما با کمی تنظیم دقیق، می توان آسمانی را که فوق العاده جذاب است در بالای صحنه ای عالی ثبت کرد! در اینجا شش نکته برای ثبت آسمان های دراماتیک تر در عکاسی منظره آورده شده است.
1. در عکاسی منظره زمان درست را تعیین کنید
عکاسی منظره ممکن است نیازی به زمان بندی چند ثانیه ای نداشته باشد که برای ثبت لبخند کودک نوپا یا جذب گسترده گیرنده لازم است، اما زمان بندی همچنان بخش بزرگی از تصویر است.
آسمانی که یک روز خاکستری است می تواند روز دیگر آبی روشن باشد. بنابراین، هنگام برنامه ریزی یک عکس منظره، در نظر بگیرید که زمان بندی چگونه بر آسمان تأثیر می گذارد.
مراقب الگوهای آب و هوایی باشید که به جذابیت یک عکس میافزایند، مانند طوفانی که درست بالای افق در حال وقوع است. آب و هوا نقش مهمی در حال و هوای کلی تصویر دارد، بنابراین اگر میخواهید عکسی تاریک و غمگین بگیرید، زمانی که آسمان طوفانی است به بیرون بروید.
از سوی دیگر، اگر میخواهید عکسی آرامتر یا شاد بگیرید، به دنبال آسمان آبی پر از ابر باشید.
زمان روز نیز بسیار مهم است. در حالی که وسط روز بیشترین سایه ها را روی زمین ایجاد می کند، زمانی است که آسمان صاف ترین آبی را نشان می دهد. و دقیقاً بعد از غروب آفتاب و درست قبل از طلوع خورشید اغلب زمان خوبی برای گرفتن ابرهای مرطوب و نور گرمتر است.
البته طلوع و غروب خورشید برای آسمان های دراماتیک نیز عالی است.
2. تعادل سفیدی اشتباه را در عکاسی منظره امتحان کنید
قوانین عکاسی گاهی اوقات به معنای شکسته شدن اصول هستند، از جمله قوانینی که همیشه مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از تراز سفیدی صحیح است.
می بینید، تنظیم اشتباه تراز سفیدی می تواند آسمان دراماتیک تری ایجاد کند. این امر مخصوصاً در هنگام عکاسی در ابتدا یا انتهای روز بسیار استفاده می شود.استفاده از یک حالت از پیش تنظیم شده در تعادل رنگ سفید متفاوت، رنگ را در آسمان تنظیم می کند.
استفاده کردن از پیش تنظیمات خودکار تعادل سفید، آسمانی ابری و سایه، یک غروب مایل به نارنجی با آسمان آبی روشن (با تغییرات جزئی در گرما بسته به تنظیماتی که انتخاب میکنید) برای شما به ارمغان میآورد.
از سوی دیگر، یک محیط فلورسنت، معمولاً غروب نارنجی خورشید را به بنفش با آسمان آبی درخشان تبدیل می کند. تنگستن جلوه ای مشابه را ارائه می دهد، اما با رنگ های عمیق تر.
استفاده از دمای کلوین برای تنظیم تعادل رنگ سفید منجر به کنترل بیشتر بر رنگهای آسمان میشود. در حدود 5500K، شما معمولاً یک آسمان آفتابی با تراز سفیدی دقیق میگیرید، یعنی جایی که چیزهایی که سفید هستند هنوز در تصویر سفید هستند و چیزهایی که خاکستری هستند هنوز در تصویر خاکستری هستند.
دمای بالاتر( مثلاً 6500 کلوین) به زمین درخشش نارنجی می بخشد، اما در غروب آفتاب نیز رنگ ها را تقویت می کند. از سوی دیگر، دمای سردتر (مثلاً 3000 کلوین)، رنگهای آبی و بنفش را افزایش میدهد. با استفاده از مقیاس کلوین، گزینه های بیشتری برای انتخاب یک تنظیم تعادل سفیدی دارید که بهترین رنگ ها را در عکس های شما ثبت می کند.
در حالی که همیشه بهترین کار این است که عکس را به درستی در دوربین بگیرید، عکاسی با فرمت RAW انعطافپذیری بیشتری را برای تنظیم رنگها در آسمان (و بقیه قسمتهای تصویر) به شما ارائه میدهد.
اگر با گرم یا خیلی سرد کردن عکس زیادهروی کردهاید، میتوانید به راحتی یک عکس RAW را در پس پردازش تنظیم کنید تا از دمای رنگی استفاده کنید که بهترین تناسب با تصویر را دارد. اگر عکس منظرهای دارید که قبلاً با فرمت RAW گرفتهاید، آن را باز کنید و از پیش تنظیمهای مختلف تعادل رنگ سفید یا نوار لغزنده دما را امتحان کنید تا از نزدیک ببینید که عکسبرداری با تراز سفیدی متفاوت چه تأثیری بر عکس میگذارد.
3. در عکاسی منظره ترکیب بندی جدایی برای آسمان بسازید.
وقتی آسمان دراماتیک تر از زمین است، چرا از آن برای تعیین ترکیب خود استفاده نکنید ؟
هنگام ساختن عکس به جایی که افق را قرار می دهید توجه کنید. از قانون یک سوم استفاده کنید تا تصور کنید تصویر به سه قسمت تقسیم شده است، سپس افق را روی یکی از آن خطوط افقی قرار دهید. اگر در حال عکاسی با آسمانی متوسط هستید، سعی کنید افق را در یک سوم بالای تصویر قرار دهید تا زمین بیشتری در عکس گنجانده شود، مانند این:
اما اگر آسمان واقعاً دراماتیک است، از آن بهره ببرید و مقدار بیشتری از آن را در کادر قرار دهید، با قرار دادن افق در یک سوم پایین:
4. برای زیبایی بیشتر در عکاسی منظره از فیلتر استفاده کنید
دو فیلتر وجود دارد که هر عکاس منظره باید در کیف دوربین خود داشته باشد تا بتواند آسمان های دراماتیک تری را ثبت کند.
اولی فیلتر چگالی خنثی مدرج است. در حال حاضر، یک فیلتر چگالی خنثی معمولی مانند قرار دادن عینک آفتابی روی لنز است، نور ورودی برای صحنههای روشن یا نوردهی طولانی را محدود میکند.
اما یک فیلتر چگالی خنثی درجهبندی شده، آن اثر تیرهکننده را فقط روی بخشی از تصویر قرار میدهد و با قرار دادن قسمت تاریک فیلتر روی یک آسمان روشن، می توانید به درستی کل صحنه را در معرض دید قرار دهید.
بدون فیلتر چگالی خنثی مدرج، آسمان اغلب نوردهی بیش از حد و ملایم خواهد بود، یا زمین کم نور و تاریک خواهد بود.
با استفاده از فیلتر، می توانید نوردهی را به دست آورید که برای هر دو بخش از صحنه کار می کند. تنها نقطه ضعف آن این است که فیلترهای چگالی خنثی درجهبندی شده در افق ناهموار مانند هنگام عکاسی از منظره شهری به خوبی کار نمیکنند.
فیلترهای چگالی خنثی درجه بندی شده در دو فرمت دایره ای و مربعی عرضه می شوند، اما غالباً مربع ترجیح داده می شود زیرا می توانید افق را در هر جایی از کادر قرار دهید.
دومین فیلتری که عکاسان منظره باید از آن برای ثبت آسمان های دراماتیک تر استفاده کنند، فیلتر قطبی کننده است. فیلترهای پلاریزه با تنظیم نور بازتابی که از لنز دوربین شما وارد می شود کار می کنند.
از آنجایی که آسمان به دلیل این نور منعکس شده آبی است، چرخاندن قسمت جلوی فیلتر پلاریزه، شدت آبی را در آسمان تنظیم می کند. از آنجایی که فیلترهای پلاریزه فقط بر نور منعکس شده تأثیر می گذارند، هنوز هم می توان از آنها در زمانی که کوه ها یا ساختمان ها افق را ناهموار می کنند استفاده کرد.
فیلترهای پلاریزه برای تقویت یا حذف انعکاس روی آب یا سایر سطوح براق نیز عالی هستند.
5. حرکت تاری و نوردهی طولانی را آزمایش کنید
نوردهی طولانی فقط برای عکاسی از آبشارها نیست. اگر از سرعت شاتر به اندازه کافی طولانی، استفاده کنید ، ابرها نیز محو می شوند و آسمانی از رگه های وز و کمی حرکت ایجاد می کنند.
برای ثبت تاری حرکت در ابرها، باید از سرعت شاتر طولانی استفاده کنید. بهترین تنظیمات کمی به آب و هوا و میزان تاری حرکتی که میخواهید بستگی دارد، اما میتوانید با نوردهی دو دقیقهای شروع کنید و سپس از بالا یا پایین تنظیم کنید.
اگر در طول روز عکاسی می کنید، ممکن است نتوانید نوردهی دو دقیقه ای را با دیافراگم به اندازه کافی باریک یا ایزوی کم به میزان کافی متعادل کنید. در عوض، با عکسی بسیار روشن مواجه خواهید شد.
پس چگونه عکاسان حرکت تاری را در ابرها ثبت می کنند در حالی که عکس واضح است که در غروب یا سحر گرفته نشده است؟
آنها از یک فیلتر چگالی خنثی استفاده می کنند، که به مسدود کردن مقداری از نور کمک می کند تا بتوانید نوردهی طولانی را در طول روز تنظیم کنید.
(توجه داشته باشید که فیلتر چگالی خنثی همان فیلتر چگالی خنثی مدرج است، اما کل فیلتر به جای نیمی از فیلتر تاریک است)
6. از ابزار Adobe Camera RAW Graduated Filter استفاده کنید
در حالی که همیشه بهترین کار این است که عکس را درست در دوربین بگیرید، چند ابزار ویرایشی وجود دارد که می تواند آسمان را در عکس های منظره شما بهبود بخشد. یکی از این ابزارها فیلتر Graduated در داخل Adobe Camera RAW است (این فیلتر در Photoshop و Lightroom یکسان عمل می کند ).
با فیلتر Graduated، میتوانید جلوهای را روی آسمان در عکس خود بکشید. مانند یک فیلتر مدرج واقعی، این افکت تنها قسمت بالای تصویر را پوشش میدهد و به تدریج محو میشود و امکان ایجاد ویرایشهایی با ظاهر طبیعی را فراهم میکند.
از ابزار Graduated Filter میتوان برای تنظیم نوردهی استفاده کرد و جلوهای بسیار شبیه به فیلتر چگالی خنثی درجهبندی شده واقعی ایجاد کرد. اما این ابزار همچنین می تواند کنتراست، اشباع، وضوح و رنگ را تنظیم کند.
این فیلترها فرصتهای زیادی را برای اعمال ویرایشها فقط در آسمان برای نمایش بیشتر ایجاد میکنند (ایجاد جلوههایی که گاهی اوقات نمیتوان در دوربین انجام داد).
ثبت آسمان های چشمگیر در عکس های منظره: نتیجه گیری
آسمان می تواند یک عکس منظره جذاب بسازد یا آن عکس را خراب کند. از زمانبندی و ترکیببندی گرفته تا فیلترها و پسپردازش، وقتی هنگام عکاسی آسمان را در نظر بگیرید، عکسهای دراماتیکتر و مناسبتری خواهید داشت.
آیا نکات دیگری برای ایجاد آسمان دراماتیک در عکاسی منظره خود دارید؟
دیدگاهتان را بنویسید